Båtar/MC&Skoter

>>Till Mc>>

>>Till Skoter>>

 

Facebook                             

  Monark Crescent 1963! 

Även kallad Camping 47:an 

 

Data om våran båt.

Crescent Camping 47 

Daycruiser från -63

 

 

Förbättringar & renoveringar:
Allt upp till relingen målat och lackat samt att all mahogny på båten är slipad betsad och lackad. Durken har fått nya Rawl nuts m6*5. 

Dåligt med stuvutrymmen: Detta går med fantasins hjälp att lösa. :)

Fabrikat: Crescent

Modell: 460 Camping 47 

Längd ö.a.
4.6 m (14-15 fot)

Bredd
1.8 m

Djup
0.3 m

Deplacement
300 kg

KölPlanade (V-form till väldigt utplanad mot aktern så den är  Svår att hantera i höga farter och tvära girar med den väldigt planande akter tills man lär sig den) :) Men positivt är ändå lätt att hantera rolig att köra lättplanande med sin V-form och väldigt utplanande akter.

Bränsletank
2st en 50 samt en 25 liters tank

Skrovtyp

Plast + Mahogany överbyggnad med 6mm floating säkerhets glas tonade, inredning likaså i mahogany samt sidolisterna.

Motor
Johnson 3 cylindrar 2 takt 1989

Motor hk
60 hk VRO Men det går att hänga på ända upp till 90 hk eftersom den är extra förstärkt i aktern.

Toppfart
34-36 knop

Drivmedel
Bensin

Prod. start
1960

Prod. stopp
1965

Antal prod.
500 st el. som nån sa 100st men det stämmer inte riktigt med vad han som byggt just den här båten sa! Vilken fortfarande är yrkesverksam inom Crescent eller som det mer eller mindre heter i dag Cremo.  

Tillverkare
Monark Crescent

  • Att göra: kvar innan sjösättning i år är att fixera kapell stängerna så att det nya kapellet som Henriksson´s kapellspecialisten har tillverkat åt mig efter orginal ritningarna och han var också den enda som hade dom ritningarna. För er som behöver nån riktigt orginal ritning rekommenderar jag er att kolla in honom via länken på första sidan för han verkar kunna ta fram dom flesta nya som gamla och med kanonbra priser. Sedan ska Vhf samt plotter och stereo monteras in, även en tur med polermaskinen ska göras sedan så. =))
  • Tillbehör:  Vi använder oss av  wakeboard och en så kallad banabåt med  plats för 2st personer och det kan man ha riktigt roligt med. =))
  • Att fixas: vid upptagningen i höst är att lägga en helt ny gelcoat på båten samt några mindre justeringar så som manuella trimplan ska monteras på eftersom det är mekanisk trimtilt så håller jag mig till det.

:(Tyvärr upptäcktes en skada som gör att jag inte kan sjösätta den i år. :(  

En transportskada eller tryckskada på vänster sida i skrovet eventuellt höger sida också, men det måste en auktoriserad marin verkstad kolla och lösa. 

     Folkparca 22 1976

  Lösningen en till båt med mera utrymme!

  

Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
FolkparkaModell 22 
Längd ö.a. 6.4 m (21 fot)Längd v.l
-Bredd 2.35
mDjup 0.7m
Deplacement 1400 kg
Ant. kojer 4 st men får rum med 5 personer
Vattentank 25 liter
Bränsletank 80 liter
Skrovtyp Halvplanande/planandeRuffhöjd
-Motor AQ115/100:as drev
-Motor 115 hk
-Toppfart 18 knop
Drivmedel Bensin
Prod. start 1970 Prod. stopp1977 Antal prod.600
-Konstruktör Allskog Siljeström
Tillverkare
Parca Marin/Fisksätra Varv

Generellt omdöme:
Aq115/Motor115 hk 1 liter distansen toppar ca:18 knop trimplan o.s.v. :-)

Förbättringar / renoveringar:
Nytt kapell måste införskaffas. Lite småpyssel så som översyn av värmare i båten.

 

      

                         Folkparka -76 upptaget kapell

 

      

   Folkparka -76                                                                Folkparka -76

 
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)